tisdag 18 januari 2011

John Bauer & Lars Lerin

Förresten! En av mina absoluta favorittecknare är John Bauer. Han har allt det där som jag alltförofta fastnar i hos en konstnär; det sagoaktiga, mörka, mystiska och skimrande vackra. Minns min stora inramade trollaffisch på väggen när jag var liten, som jag stirrade mig blind på varje kväll innan jag skulle sova. Jag ville liksom in i den där världen. Och så älskar jag tavlor där man fått till ljuset, vilket är någonting som få verkligen behärskar, och jag kan totalt fascineras av det.



Och appropå ljus: En annan svensk, och nutida, konstnär som jag fått upp ögonen för på senaste är Lars Lerin, som gör helt fantastiska akvareller. Han är tydligen en av de mest framstående i världen (underskattad i Sverige), mycket just på grund av hans öga för att få till ljuset i sina bilder, och det kan man absolut förstå när man kikar på hans verk. Jag säger, gör't! Google.se - Bildsök - Lars Lerin.

När jag blir rik, då jävlar. Då slänger jag alla mina väl förvärvade ka$h på konst jag tycker om. För det kan verkligen vara någonting helt magiskt med tavlor som tilltalar en.

Inga kommentarer: